22 juni 2009

4 snabba med Malin

Vad gör en trädgårdsdesigner?
Sammanfattningsvis så planerar och formger vi trädgårdar till privatpersoner och företag. Vi gör hembesök, konsulterar, ritar allt från växtförslag och idéskisser till detaljerade trädgårdsritningar, anordnar inspirationskvällar och kurser mm.

När kom du på att det var växter och trädgårdsdesign du ville jobba med? Innan jag började arbeta med trädgård så målade jag och när jag för tio år sedan började arbeta här på Slottsträdgården blev det ett mål att någon gång i framtiden hantera växterna med samma självklarhet som oljefärgen. Växtpaletten är fantastiskt rolig och komplex att arbeta med! Jag tror inte att man någonsin kan bli fullärd och det är bra, det håller gnistan vid liv.

Av alla de växter som tipsar dina kunder om, har du någon favorit? Oj, jag har så många favoriter! Jag måste få nämna flera växtgrupper… Träd: ullungrönn, Sorbus ’Dodong’E. Jag älskar rönnar generellt men den här är nog vassast! Buske: körsbärsbenved, Euonymus planipes. Snygg buske med häftig höstfärg. Frukterna är punk!
Perenn: rödbrun daglilja, Hemerocallis fulva. Dagliljor är underbara och den här är en favorit.

Om du skulle få designa en trädgård till någon av ”dina idoler” vem är den personen och hur skulle den trädgården se ut? Jag vill skapa en trädgård till Henri Matisse (eller ännu hellre till mig själv i Matisse anda). Jag skulle använda stora, svepande former och massor av färg. Det skulle finnas många spännande rum med konst och överraskningsmoment. Trädgården skulle ge en känsla av barnslig enkelhet, tydlighet, glädje, livslust och kärlek!!

- Läs 4 snabba med Rickard här

- Läs mer om trädgårdsdesign här

Inga kommentarer: