3 juni 2009

4 snabba med Rickard

Under rubriken 4 snabba kommer du att få lära känna våra medarbetare lite mer! Vi rivstartar med Rickard som har arbetat som odlingschef på Slottsträdgården Ulriksdal sedan 1994;

Vad gör en odlingschef egentligen?
”En odlingschef planerar och leder odlingens verksamhet på lång och kort sikt och ansvarar för sortimentet som odlas. En stor del av arbetet går ut på att hålla koll på framtiden, ”vad är det för kulturer* som kommer? Finns det några tydliga trender? Kan årets nyheter vara något som vi kan eller vill odla?” Det blir täta kontakter med förädlare och leverantörer runt om i Europa och övriga världen. Vi försöker också resa så mycket som möjligt för att lära oss mer och se hur våra kollegor jobbar."

På daglig basis så innebär ju arbetet också arbetssysslor som; administration, kontakt med kunder, arbetsledning, vattning, putsning, plantering m.m.”

När kom du på att det var växter du ville jobba med?
”Det visste jag redan som barn! När jag var 9 år hade jag egna drivbänkar och odlade rädisor och morötter. När mina kompisar köpte moppe så köpte jag ett växthus!”

Av alla de växter som du odlar, har du någon favorit? Motivera!
”Jag gillar nog faktiskt höstfägringssortimentet bäst. Bladen har så vackra färger och former.”

Så Rickard, berätta, vad du har för växter hemma?!
”Haha ha, jaa… har jag några växter hemma? Jo, på trappen hemma har jag en kruka höstfägring från i fjol, en Garderobsblomma, en Julkaktus… jo, en Mårbacka också!"

Om du har några frågor till Rickard kan du gärna skriva en kommentar!

*olika växtslag

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket fantastiskt jobb....odlingschef! En gång vill jag också bli odlingschef.
Som det ser ut hos er har du lyckats mycket bra Rickard!