16 mars 2007

Allt för tryggare kunder


Innan utesäsongen helt brakar igång passade vi i personalen på att utnyttja ett av de ännu tomma odlingstälten för en ordentlig genomkörare av hjärt-lungräddning. Ni skulle sett med vilken inlevelse vi kramade om varandra i Heimlich-manövrar, hjärtkompressioner och mun mot mun-metoder (fast då med dockor...)!

Stor glädje när vi alla som deltog kunde gå därifrån med undertecknade kompetenskort för väl genomförda övningar. Nu hoppas vi bara att vi aldrig ska behöva använda denna kunskap i verkligheten, men det är en skön känsla att veta att kunskapen finns, för egen skull och för våra kunder.

Nästa vecka fortsätter kursen med Första hjälpen.

Anna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var det bästa jag läst! Att ni lärt er HRL (hjärt-lungräddning) tänk om alla hade gått denna lilla enkla utbildning, så många liv som kunde räddas! Och ett tips till - värt att läsa av alla: Stroke vet de flesta vad det är, om inte, sök info på nätet. Idag kan man, om läkare vet att det är stroke, med snabb insats (timmar) hjälpa den drabbade att återfå merparten av kroppsliga funktioner. När en person beter sig underligt, svimmar men vaknar till och ser ok ut men ändå lite underlig: be personen lyfta båda armarna, le och säga en kort men sammanhängade mening. Kan personen inte utföra något av dessa tre moment har personen troligen drabbats av Storke. Ring ambulans och tala om misstanke om Stroke och att dess tre tester utförts. Får sjukvårdspersonal veta detta så kan de förhoppningsvis ge den drabbade snabb hjälp och de drabbade kan återfå rörlighet, tal och minne. Eloge till er! =)

Anonym sa...

Fingrarna skriver snabbare än hjärnan varav stavfel - ursäkta, rätta gärna...